.

Milyen tényezők vezérlik a nehéztehergépjármű-fejlesztés irányait Európában?

14-10-2022

Rudi Sandersszel, a Texaco termék- és technológia-támogató főmérnökével beszélgettünk, hogy megtudjuk, mit gondol a piac mozgatórugóiról...

Az európai piacon megjelenő új haszongépjárművek fejlesztését jelenleg öt fő technológiai tényező határozza meg: a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a jobb üzemanyag-fogyasztás, az alternatív üzemanyagok és hajtásláncok figyelembevétele, a fenntarthatóság és a tartósság.

A lehető legnagyobb üzemanyag-takarékosság és a tartósság iránti törekvést a kibocsátáscsökkentési célok, valamint a végfelhasználók költséghatékonyságra és a járművek hosszú élettartamára irányuló igénye vezérli.

Üzemanyag-takarékosság

Bár a jelenlegi Euro károsanyag-kibocsátási szabványok nem határozzák meg a haszongépjárművek és autóbuszok üzemanyag-fogyasztását vagy CO2-kibocsátási határértékeit, a gyártóknak jelenteniük kell a gyártott és értékesített új járművek üzemanyag-fogyasztását. Valószínű, hogy az üzemanyag-takarékosság és annak megőrzése képezi majd az Euro-szabályozás következő, várhatóan 2025-ben bevezetendő Euro 7-es szakaszának alapját.

 Az Euro 7 várható üzemanyag-fogyasztási követelményeire válaszul valószínűleg nőni fog a kereslet az alacsony viszkozitású olajok iránt, amelyek magas teljesítményszintűek, és amelyek használata segíti az üzemanyag-fogyasztás csökkenését. Ma még mindig a 10W-40 és 5W-30 motorolajok jelentik a normát sok teherautó-flotta számára, de vannak arra utaló jelek, hogy a gyártók kezdik előnyben részesíteni az 5W-20 vagy akár a 0W-20 termékeket.

Tartósság

Az ügyfelek a károsanyag-kibocsátási szabályozás továbbfejlődése mellett is biztosítani kívánják járműveik  maximális tartósságát. A jogszabályoknak való megfelelés és ezen tartóssági igények kielégítése érdekében a gyártók számos műszaki megoldást vezettek be, beleértve az új motorplatformokat és a kipufogógáz-utánkezelő rendszereket.

Ezek a változások nagyobb igénybevételt jelenthetnek a motorolajok számára, és új kémiai összetételek fejlesztését teszik szükségessé. Például a magasabb motorhőmérsékletek, amelyek jobb hőstabilitást igényelnek, a magasabb EGR-értékek, amelyeknél stabilabb savsemlegesítés és koromszabályozás szükséges, valamint a kipufogógáz-utókezelő rendszerek, amelyek alacsonyabb hamutartalmat igényelnek - mind hatással vannak a motorolajokra.

Ezenkívül egyes gyártók még mindig hosszabb olajcsereperiódusokat írnak elő. Ezt eszköznek tekintik a teljes életútköltség és a rendelkezésre állás költségeinek mérséklésére, valamint a jármű állásidejének csökkentésére. Azonban az olajcsereperiódussal kapcsolatos lehetőségeket részben a részecskeszűrők használata, részben pedig a tartóssággal kapcsolatos aggályok korlátozzák.

Alternatív üzemanyagok

Az alternatív üzemanyagok, például a bioüzemanyagok, a biodízel/dízel keverékek, az LPG és az LNG bevezetése fokozott oxidációs stabilitást, hő- és korrózióvédelmet biztosító motorolajokat igényel. Ezek segítenek a működés során keletkezett savak semlegesítésében, és védenek a magasabb üzemi hőmérsékleten bekövetkező oxidáció ellen.

 A haszongépjárművek fő üzemanyagai továbbra is a dízel és a biodízel/dízel keverékek maradnak, bár Európa egyes régióiban rendelkezésre áll néhány alternatíva, mint például az R33 kék dízel és a C.A.R.E.

Az előrejelzések szerint az elkövetkező években a karbonsemleges üzemanyagok, például az üzemanyagcellákban és belsőégésű motorokban használt hidrogén, valamint a belsőégésű motorokban használt, 100 százalékban megújuló energiahordozók, továbbá a 100 százalékban megújuló villamos energiával töltött akkumulátoros járművek egyre elterjedtebbé válnak.

Fenntarthatóság

2019 decemberében közzétették az Európai zöld megállapodást, amely több területen is kulcsfontosságú célkitűzéseket fogalmaz meg, és az EU valamennyi iparágára hatással van. Bár a Zöld Megállapodás várhatóan idővel fejlődni fog, a jelenlegi célkitűzései közé tartozik a régióban élő emberek jólétének javítása és Európa szén-dioxid-semlegessé tétele a természetes élőhelyek védelme érdekében, anélkül, hogy egyetlen nemzet is magára maradna ebben a folyamatban.

Az EU számos iránymutatást és irányelvet tett közzé, amelyek célja, hogy segítsenek a haszongépjárműgyártó iparágban a kibocsátások csökkentésében. Ezek közé tartozik az új Euro 7 szabvány, amely a károsanyag-kibocsátás további minimalizálását és az üzemanyag-hatékonyság maximalizálását célozza (bevezetése 2025-ben várható), valamint más irányelvek és jogszabályok, amelyek a gyártási folyamat során a hulladékcsökkentésre összpontosítanak.

A legjelentősebb változás, hogy a dízelüzemű járművek betiltása közvetlen hatással lesz a motorolajgyártás technológiai platformjaira, a motorolajokban használt vegyületek fenntarthatósági és életciklus-értékelésének bevezetése pedig megváltoztatja az olajgyártók receptúrázási lehetőségeit. 

Az EU megújuló energiaforrásokról szóló II. irányelve (RED II) jelentős hatással lesz a közúti közlekedési ágazatra. A cél a megújuló energiaforrások alkalmazása a közlekedésben; az elektromos járművek, a hidrogén és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok használata. A RED II a bioenergia fenntarthatóságát határozza meg, különös tekintettel az erdei biomassza fenntarthatóságára, ami segít minimalizálni a szén-dioxid-kibocsátás biológiai sokféleségre gyakorolt hatását.

Ezen irányelvek mindegyike hatással lesz a motorolajok összetételére és fejlesztésére. A közelmúltban az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) nyilatkozatot adott ki, amelyben megjegyezte, hogy a közúti áruszállítást át kívánja alakítani nulla kibocsátásúvá, és 2050-re karbonsemlegessé kívánja tenni. Ez azt jelenti, hogy 2040-re minden eladott új haszongépjárműnek karbonsemlegesnek kell lennie. Az átállás egyértelműen most kezdődik.

A legtöbb gyártó az új járművek fejlesztése során a karbonsemlegességet tartja szem előtt. Egyeseknél ez akkumulátoros elektromos hajtásláncot jelent, másoknál üzemanyagcellákat, és még a hidrogénnel működő belsőégésű motorok is szóba kerülnek.

Minden jel arra mutat, hogy a belsőégésű motoroknak van jövőjük, de csak akkor, ha karbonsemlegesek. Ez azt jelenti, hogy szintetikus e-üzemanyagokat, hidrogént vagy hidrogénnel kezelt növényi olajokon alapuló üzemanyagokat fognak használni.

Ha többet szeretne megtudni a Texaco közúti termékeiről, kérjük, látogasson el a www.texacolubricants.com weboldalra.

Vissza