Hírek
Biztonságban az utakon télen is
Készen áll a télre?
Bár a médiában, ha a télről van szó, általában gyönyörűen behavazott vidéki tájak képeit látjuk, azok számára viszont, akiknek ilyenkor autóval kell közlekedniük, a valóság egészen más.
Az utakon az érintetlen hó gyorsan mocskos, szürke iszappá változik, a tűz pattogását az indítómotor szívszorító nyögése váltja fel, a forralt bor kellemes illatát pedig a szélvédő jégtelenítőjének szaga nyomja el…
És ha autóba ülünk, valószínűleg lassan fogunk haladni, főként azért, mert az út a szokásosnál csúszósabb, a látási viszonyok rosszabbak, és minden autós feszült állapotban van.
Sovány vigasz
A tél az év legkeményebb időszaka egy jármű számára. A rövidebb nappalok és az általában kellemetlen időjárás nagy igénybevételt jelentenek az autó rendszerei számára, hiszen a világítás nagyjából állandóan fel van kapcsolva, az ablaktörlők és a fűtés pedig „túlóráznak”. Ráadásul a megtett utak általában rövidebbek, így az autó akkumulátorának kevesebb ideje van feltöltődni.
Ha ehhez még hozzávesszük azt a tényt, hogy maga az akkumulátor alacsonyabb hőmérsékleten lényegesen kevésbé hatékony, akkor minden körülmény adott a tél közepén bekövetkező meghibásodásokhoz.
Ezért a télre való felkészülés nem csak a fagyos kellemetlenségek világától kímélhet meg bennünket, hanem a meghibásodás és a helyreállítás költségeitől is.
Először is vannak olyan egyszerű dolgok, amelyek általában elvégezhetők az autó egyszeri vagy kétszeri körbejárásával. Kapcsoljuk fel be az összes fényt, hogy meggyőződjünk arról, működnek-e. Ne feledkezzünk meg a ködlámpákról sem! A féklámpákat úgy ellenőrizhetjük, hogy hátramenetben állunk egy falhoz, és megnyomjuk a féket, miközben a visszapillantó tükörbe nézünk.
Mialatt körbejárjuk az autót, ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását egy abroncsnyomásmérővel. A legjobb, ha ezt akkor végezzük el, amikor az autó már egy ideje áll, mert a gumiabroncsokban lévő levegő az autó mozgásakor felmelegszik, ezért kitágul, növelve ezzel a gumiabroncsok belső nyomását. Ezért hagyjuk, hogy a gumiabroncsok lehűljenek leállás után, vagy indulás előtt ellenőrizzük a nyomást.
Egy másik egyszerű feladat azt ellenőrizni, hogy a szélvédőmosó tartálya teljesen tele van-e töltve, és a folyadék megfelelő koncentrációban van-e benne, hogy ne fagyjon be. A benzinkutakon manapság már előre hígított ablaktisztító folyadékot árulnak, így csak meg kell vásárolnunk és feltöltenünk a tartályt szükség szerint. A palackot pedig tartsuk a csomagtartóban arra az esetre, ha útközben kell újra tölteni.
Ha már a motorháztető nyitva van, vessünk egy pillantást az autó hűtőrendszerére, hogy fel van-e töltve. Ha szükséges, adjunk még hozzá fagyálló folyadékot. Ez azért lényeges, mert ha nincs elég fagyálló a rendszerben, a víz megfagyhat, és a motorblokk akár meg is repedhet. A jég tényleg ilyen erős…
Ha fagyálló folyadékot kell utántölteni, a Texaco Havoline Xtended Life hűtőfolyadék-koncentrátum különösen jó választás. A legalacsonyabb hőmérsékleten is jól működik, és úgy tervezték, hogy megakadályozza a létfontosságú alkatrészek, például a motorblokk, a vízpumpa, a termosztát és a hűtő belső korrózióját.
Gondoskodjunk a motorolaj utántöltéséről is, nehogy az összes ellenőrző feladat elvégzése után a motor leállása miatt akadjunk el…Itt jönnek képbe az olyan csúcstechnológiájú motorolajok, mint a Texaco Havoline ProDS, mert ezek a külső hőmérséklettől függetlenül zavartalanul és hatékonyan működtetik a motort.
Ha autónknak szervizelésre van szüksége, bölcsen tesszük, ha elvégeztetjük. Ha nem, akkor is érdemes lehet elvégeztetni a téli ellenőrzést szakemberekkel: ez egy jó ár-érték arányú módja a biztonság megőrzésének, mivel számos márka- és független szerviz saját téli kampányt indít a hidegebb időben veszélyeztetett kulcsfontosságú területek ellenőrzésére.
Megéri előre tervezni…
Van egy rendkívül egyszerű módja annak, hogy elkerüljük a lerobbanást vagy a rossz időjárási körülmények okozta meghibásodást - ne induljunk útnak. Egyszerűen hangzik, mert az is.
Több száz alkalmazás és internetes oldal foglalkozik azzal, hogy megmondja, milyen időjárás várható egy adott pillanatban. Vannak közöttük egészen pontosak is, ezért, ha rossz időre van kilátás, inkább maradjunk otthon.
Persze ez gyakran egyszerűen nem lehetséges, ezért érdemes előre tervezni. Tegyünk az autóba egy "téli csomagot", amely minden olyan alapvető dolgot tartalmaz, amire szükség lehet, ha a legrosszabb bekövetkezik. Ennek tartalmaznia kell a következőket:
Külső akkumulátor a mobiltelefon feltöltéséhez
Meleg ruházat
Meleg, strapabíró csizma
Palackozott víz és némi rágcsálnivaló
Elsősegélycsomag
Elakadást jelző háromszög
Vontatókötél
Láthatósági mellény
Jégtelenítő folyadék és jégkaparó
Ásó
Elemlámpa
Az utazás napján keljünk fel korábban, és hagyjunk magunknak a szokásosnál több időt. Kevésbé fogunk szorongani a késés lehetősége miatt, így a biztonságos vezetésre koncentrálhatunk.
Használjuk a világítást. Már meggyőződtünk róla, hogy működnek a különböző lámpák, úgyhogy kapcsoljuk be őket, hogy mások is lássanak minket.
Tartsunk nagyobb távolságot az előttünk haladó járműtől, mert téli körülmények között akár tízszer több időbe is telhet, amíg megáll az autónk. A lehető leghosszabb gondolkodási és reakcióidőt kell adjuk magunknak arra az esetre, ha előttünk történne valami.
Ilyenkor jön jól a téli gumiabroncs. Ezeket úgy tervezték, hogy alacsonyabb hőmérsékleten és havon jobban működjenek, és fokozott tapadásuk tényleges különbséget jelenthet.
Itt a tél - és ez nekünk nem jelent gondot
Télen autózni tagadhatatlanul nehezebb, mint nyáron, de igazán nem kell, hogy elcsüggedjünk. Egyszerűen csak hozzuk autónkat a lehető legjobb állapotba, pakoljuk be azokat a dolgokat, amelyekre szükségünk lehet, ha valami baj történik, és változtassunk egy picit a reggeli rutinunkon.
Mindezek a kis változtatások minimálisan befolyásolják csak az életünket, mielőtt útnak indulunk, de nagyon megkönnyíthetik az autózást, és jelentős hatással lehetnek a vezetés biztonságára.
Forrás: texacolubricants.com
Vissza